Larissaenfranka.reismee.nl

Cultuurshockjes

Door Franka en Larissa:

Het avontuur is begonnen, na een reis van totaal 17 uur zijn we gisteravond aangekomen in het Guest House in Kampala. We hebben in een dag al zoveel indrukken opgedaan, dat het teveel is om allemaal te vertellen, maar we zullen een paar van onze 'cultuurshocks' met jullie delen.

Cultuurshock nummer 1: het verkeer. Verkeersregels zijn hier wel, maar daar houdt men zich enkel aan als er een politiewagen in de buurt staat. Verder geldt: heel hard toeteren als je elkaar bijna aanrijdt. En er wordt wat afgetoeterd hier op straat. Wij verplaatsen ons voornamelijk met de 'Boda Boda', dit zijn brommertaxi's die door de hele stad rijden. Ze zoemen als een zwerm bijen tussen al het verkeer door en het is geen enkel probleem als je met z'n drietjes op de brommer zit. Na een aantal ritjes op de Boda Boda zijn we al een beetje gewend aan de verkeersdrukte, maar het is alsnog een opluchting als we levend aankomen op de plaats van bestemming.

We verblijven momenteel in een Guest House in Kampala. Het was even slikken toen we onze kamer binnen kwamen en vier stapelbedden hutjemutje op elkaar zagen staan en we erachter kwamen dat we niet warm kunnen douchen. Maar goed, alles went en het is luxer dan de meeste mensen het hier hebben. We hebben wel een prachtig dakterras en een kok die zorgt voor ons ontbijt en avondeten.

Een ander groot verschil met Nederland is het klimaat: Uganda ligt op de evenaar en het is hier momenteel 'winter'. Het is gemiddeld 25-30 graden elke dag. Met zo nu en dan een flinke regenbui, die dankbaar ontvangen wordt, want dan spoelt al het stof en zand een beetje weg. We dachten dat we in een paar uurtjes al heel bruin waren geworden, maar dat bleek na het douchen bruin stof te zijn... Helaas.

Een kleine greep uit de vele indrukken die we hebben opgedaan. We zullen jullie de komende weken op de hoogte houden van al onze 'cultuurshockjes'. Tot de volgende keer!

Liefs,

Larissa en Franka

Anita Dehne

Super leuk meiden ik ga het volgen hoor jullie avonturen daar in Oeganda. Zet hem op

Mary Stam

Hey meiden wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Geniet van alle leuke dingen die op jullie pad komen. Ik ga jullie reis vanaf hier volgen hoor. Dikke kus Mary

Bo

Hahahahaha! Bruin van het stof;p Dat wordt vast nog wel écht bruin de komende weken..!

Arjan

Een eigen kok is dan wel weer luxe.

Kees en Gees

Er zullen nog wel meer cultuurshockjes komen.... Allemaal bij de prijs inbegrepen!

Jet&Jaap

Leuk verslag! We kijken uit naar de volgende spannende ervaringen! Succes en liefs

Doingoood